top of page
  • heliblomberg7

7 tips för att lyckas med försäljning internationellt via Amazon

Uppdaterat: 15 sep. 2023

I det här inlägget har vi frågat Amazon-specialisterna på Amzello om deras sju bästa tips för att svenska företag ska lyckas med sin försäljning internationellt via Amazon.


Men, varför ska företag egentligen gå internationellt via Amazon?

- Att expandera internationellt via en marknadsplats som Amazon är ofta mycket enklare än att göra det via en egen webbshop, säger Anna Nordlander på Amzello (www.amzello.com). All infrastruktur finns på plats, det är möjligt att ”rida” på marknadsplatsens varumärke i stället för att själv behöva skapa kundernas förtroende och det är med Amazon möjligt att nyttja hela deras logistiklösning, Fulfilment by Amazon (FBA), i stället för att själv behöva hantera lagring och leverans till kunderna. Det är en genväg ut i världen, helt enkelt.


Vilka är då Annas bästa tips för att svenska företag ska lyckas med sin internationella expansion?


1. Börja smått

Missa inte en av de bästa fördelarna med att gå internationellt via en marknadsplats, nämligen möjligheten att börja smått. Ska du sätta upp en hel webbshop behöver du fylla upp den med produkter för att det inte ska se tomt ut, det problemet slipper du på en marknadsplats där din produkt är en av många (på gott och ont). Börja smått med 3-5 produkter och ta det vidare därifrån när du ser vad som verkar fungera och du börjar förstå marknaden.


2. Skapa en bra förståelse för produktkrav och andra regler

Det här är ofta något som ses som en huvudvärk vid internationell expansion och den försvinner tyvärr inte när du säljer via en marknadsplats. Det är ditt ansvar att se till att dina produkter är anpassade för att säljas på en ny marknad, men här finns många organisationer som kan hjälpa dig på vägen. Prata till exempel med EEN, Business Sweden och Skatteverket för att få guidning till allt från produktinformation till momsregistreringar.


3. Gör en ordentlig marknadsundersökning

Att en produkt säljer bra i Sverige betyder inte per automatik att den också gör det utomlands (även om det kanske är ganska troligt). Innan du drar i gång med en expansion, gör en marknadsundersökning för att se hur din produkt står sig i den lokala konkurrensen. Fördelen med Amazon är att marknadsundersökningen är hyfsat enkel att göra, du går helt enkelt in på den lokala sidan och kollar på ”dina” sökord – hur ser konkurrensen ut, hur är prisbilden, hur många recensioner har konkurrerande produkter och hur kommer din produkt att kunna sticka ut? Gör du denna del ordentligt så är du mycket bättre rustad för framgång.


4. Ha en plan för hur kundservicen ska skötas

Om du använder Amazons logistiklösning FBA, sköter Amazon viss kundtjänst åt dig. Men, det är alltid viktigt att också ha en plan för hur du ska sköta kundservicen som ändå faller på dig. Oftast vill man kunna ha en så nära kontakt som möjligt med sina kunder och då krävs det att man har någon som kan det lokala språket i sitt team. Det är en av dina viktigaste rekryteringar, så börja jobba på den redan direkt. Ett tips här är att kolla om du har någon flerspråkig student som kanske kan hjälpa till vid sidan av studierna, i början brukar det sällan krävas en heltid för detta.


5. Sätt en ordentlig budget

Även om det är relativt billigt att gå internationellt via Amazon, så krävs det att man har avsatt en budget för projektet. Det kommer sannolikt krävas viss anpassning av produktförpackningar, kanske nya bilder, vissa registreringar och även marknadsföring när produkterna väl är på plats och redo att säljas. Därtill kommer att någon måste ansvara för själva satsningen, det är sällan lyckat att dra i gång en internationell expansion utan en tydlig ledare för det. Gör en ordentlig budget från start och förbered för att satsningen kommer att kosta en del innan du får return on investment.


6. Använd Amazon FBA

Att använda Amazon FBA är i princip en nödvändighet för att lyckas bra med sin internationella satsning. Kunderna är vana att få sina produkter snabbt och smidigt plus att du vill komma åt Amazons Prime-medlemmar. Var bara medveten om att när du har lokalt lager i ett annat EU-land så kommer det i dagsläget med krav på momsregistrering lokalt.


7. Förstå vikten av recensioner

Recensioner är en grundbult till framgång på Amazon – för att lyckas på Amazon så krävs det att du har riktigt bra recensioner. Ett bra sätt för att få dina första recensioner är att nyttja Amazons Vine-program, där du i korthet erbjuder produkter gratis till recensenter utvalda av Amazon och förhoppningsvis får in bra recensioner tillbaka. Observera att det endast är tillåtet just via Amazons program och inte på eget bevåg. Amazon har tuffa krav kring recensionerna och att fuska med recensionerna är ett relativt säkert sätt att få ett nytt konto avstängt.


Tack för bra tips! Har du något sista medskick till läsarna?

- Ja, det tar tid att etablera sig ordentligt på en ny marknad, även med hjälp av en marknadsplats. Så, se till att börja resan så snart som möjligt. Det finns otroligt många möjligheter för svenska företag att ta del av därute, avslutar Anna.

Anna Nordlander, medgrundare Amzello och författare av boken Amazonkoden

Foto: fotograf Peter Cederling


30 visningar0 kommentarer
bottom of page