top of page
  • Sandra

Nordan Home, familjeföretaget i Övik som växer i Europa via strategiska samarbeten

Nordan Home tog chansen att följa med Enterprise Europe Network (EEN) på Almi Mitt på affärsresa till Polen i oktober 2022, på plats i Polen fick de lära sig mer kring Polsk affärskultur och träffa potentiella samarbetspartners som var matchade i förväg via de Polska EEN kollegorna. Läs vidare artikeln nedan kring hur Nordan Home har gått tillväga från deras uppstart 2021 fram till idag. Är du också nyfiken på den Polska marknaden och vilka möjligheter som finns för ditt företag att växa på den Polska marknaden? En ny affärsresa planeras i Maj 2023, kontakta oss (heli.blomberg@almi.se eller sandra.festin@almi.se) om du är intresserad så berättar vi mera.


Deras inredningsdetaljer i naturmaterial har slagit igenom ute i Europa

Nordan Home är det lilla familjeföretaget i Örnsköldsvik som på kort tid fått stort genomslag med sina inredningsprodukter i naturmaterial. På drygt ett år har de inte bara startat upp företaget och sin tillverkning, utan även fått i gång försäljningen och nått ut på den europeiska marknaden.

Bakom företaget står Håkan Kroon och Marlene Sjögren. Tillsammans driver de verksamheten, hittills vid sidan av sina andra jobb. Det hela började med att Marlene saknade en snygg och praktisk hängare i köket som inte skadar handduken. De som fanns att köpa uppfyllde inte hennes önskemål. Så föddes idén med magnethängaren i läder, den första och hittills mest populära produkten. Håkan konstaterar att det har gått fort.


– Vi tog fram en prototyp som visade sig vara eftertraktad. När vi startade företaget i början av 2021 började vi från noll. Med finansiering från Almi tog det ungefär ett halvår från idé tills vi hade en färdig produkt. Det är roligt med ett familjeföretag. Vi har verkstaden hemma och även barnen är delaktiga.


Handgjort med kvalitet säljer

Idag finns en rad produkter samlade i företagets webbshop, alla gjorda av naturmaterial som läder, metall och trä. Den största delen säljs dock via återförsäljare och övervägande utanför Sverige till de nordiska länderna, Tyskland, Nederländerna och Schweiz.

– Det har rullat på och alla produkter säljer bra. De är handgjorda i Sverige och passar i de flesta hem. Inget slit och släng, utan bra grejer. Jag tror att det är därför de uppskattas.

Matchmakingevent i Polen gav nya kontakter

Med sin största marknad utanför Sverige är det viktigt att hitta nya kontakter ute i Europa. Därför tog de chansen att följa med EENs rådgivare på Almi Mitt, Heli Blomberg och Sandra Festin till Polen på ett matchmakingevent för företagare som EEN (Enterprise Europe Network) anordnade.


– Eftersom vi hela tiden vill utveckla nya produkter är det viktigt att hitta leverantörer, tillverkare och material helst inom Europa för att slippa långa frakter. När vi fick frågan att vara med lät det som ett lysande tillfälle att skapa nya kontakter. Håkan är nöjd med resan och hela upplägget, där de inför eventet fick säga vad de sökte efter och på plats blev matchade med andra aktörer enligt ”speed dating”-modellen.

Han uppskattade också att få mer kunskap om polsk affärskultur. Det gjorde att han efteråt själv kunnat hitta fler kontakter på den polska marknaden. – Ett jättebra koncept. Det var även intressant att träffa andra företagare från olika delar av Sverige som var med på resan. Likasinnade som befinner sig i samma fas, men inom andra branscher. Siktar på fler produkter och marknader Nordan Home kommer närmast att satsa på att lansera fler produkter och nå nya marknader. De ska också försöka växa på hemmamarknaden, i Sverige. Och vi kommer att fortsätta att ha kontakt med Almi. Varje gång vi stöter på ett problem som behöver lösas, kan vi vända oss till dem. Jag tror inte att folk förstår hur mycket Almi kan göra för företagare. Allt från att bolla idéer till finansiering. De kan också lotsa vidare till andra med kompetens inom specifika områden.

Artikel hämtad från Nordan Home i Örnsköldsvik - almi



7 visningar0 kommentarer
bottom of page