Rådgivning företag
Kundföretag berättar

Vi träffar dagligen företagare som önskar hjälp, stöttning och rådgivning på vägen när de ska söka sig utanför Sveriges gränser. Det kan handla om att hitta tillverkare, få mer information om en specifik marknad, hitta distributör eller kanske en specifik komponent till en produkt. Eller så handlar det om specifika frågor om CE-märkning, regelverk kring en marknad, eller frågor om tull och frakt. 

 

Vi har tillgång till ett enormt nätverk av kollegor runt om i världen som sitter på spetskompetens och lokal marknadskännedom. Dessutom har vi ett brett nätverk av kollegor på både universitet, forskningsinstitut, handelskamrar och affärsrådgivare, så, kan vi inte hjälpa dig, så har vi säkert en kontakt som kan.

 

Här kan du läsa om några av de kundföretag vi hjälp på deras resa ut på internationell marknad. Har vi hjälpt dig, och du vill synas här, kontakta oss!

Björksav från Jämtland blir Norrlandsvin på export

Savhuset Åre AB är det jämtländska företaget som tillverkar drycker av björksav. Flera stora exportsatsningar under de senaste åren har gett resultat. Björksavsprodukterna har väckt stort intresse runt om i världen, både i Europa och USA men även i Asien, särskilt Kina.

Peter Mosten började i största hemlighet testa ett recept på björksavsvin från 1785. Det var i slutet av 80-talet som han fick i uppdrag att digitalisera forskaren och industrimannen Gunnar Jegrelius arkiv. Han hade under tre decennier samlat miljontals dokument från 1600-talet fram till 1981 om kemiska substanser och deras inverkan på människor och miljö. Ett unikt arkiv för framtida forskning, som bland annat innefattade ett recept på ett mousserande vin av björksav.

"Under flera år gjorde jag tester hemma i köket och i källaren. Först 2006 började jag tillverka på riktigt, fast i liten skala. Det blev en kanonnyhet i 240 länder över hela världen och CNN gjorde reportage. Jag var helt oförberedd på det. Och det var för tidigt för att göra storskaligt då."

Ständig produktutveckling

Idag ser det annorlunda ut. För några år sedan sålde Peter bolaget och jobbar vidare som anställd.  Savhuset huserar nu i gamla Tillbryggeriet i Östersund och tillverkar flera olika Sav-produkter, med och utan alkohol. Från glögg till mousserande vin och det senaste tillskottet Sav Fjällvin som kommer ut i sommar. Det pågår en ständig produktutveckling med associationer utifrån grundreceptet. Nu är tiden mogen även för att nå ut på den internationella marknaden. Och intresset är stort.


– Vi ser att den svenska marknaden är för liten och vill satsa på export. Här har vi haft stor nytta av EEN-nätverket (Enterprise

Sav_bild webb.webp

Europe Network) både för att få kontakter och även förfrågningar. Det är häftigt när utländska distributörer, importörer och influencers vill få kontakt med oss. Det var Sandra Festin, rådgivare för EEN på Almi Mitt som introducerade oss för EENs tjänster och nätverk och även kopplade ihop oss med EEN på Dalarna Sience Park som har lång erfarenhet av att arbeta med Kina. Vi har också fått hjälp bland annat med att hitta producenter av förpackningar, en viktig del för att få ner leverantörskostnaderna.

 

Digitala mässor och föreläsningar

Savhuset har deltagit i flera mässor, både fysiskt och digitalt och fått stort gehör från Kina. Via EENs kontakter i Shanghai var Peter nyligen med och presenterade företaget via ett videomöte.

– Medan jag berättade om Sav fick de provsmaka både varma och kylda drycker, samtidigt som en tolk fanns på plats hos dem och översatte. Det gick väldigt bra.

Nu senast var Sav även med på China Food and drinks fair i Chengdu där de också fick pitcha och delta digitalt. Peter saknar ändå det personliga mötet och att vara på plats ute på mässor runt om i världen.

peter_mosten_skog.webp
nedladdning.png

Savhuset Åre AB

Unika jämtländska björkar

Enligt Peter är den jämtländska råvaran unik. Björkarna runt Storsjön växer på den optimala platsen med mineralrik mark, basiskt, rent vatten och frisk luft. Här tar de upp molekyler som ger slutprodukten bra karaktär och rätt smak. Dessutom är bygdens historia känd, utan föroreningar i marken. Ytterligare en fördel jämfört med att importera sav från andra länder.

 

– Vi har ungefär 20 dagar på oss under april-maj att tappa saven när tjälen går ur marken och träden omvandlar vatten till sav. Med vårljuset och de längre dagarna accelererar björksavsproduktionen under den här tiden. Så det gäller att jobba effektivt och samtidigt hållbart. Med våra metoder tar björkarna aldrig skada.

Så hittade Farm Backsjön nya samarbeten ute i Europa
carolinavisser.webp

"– Jag ville byta liv och på bara några veckor hade jag hus, jobb och en ny kärlek i ett nytt land."

– Men jag tog också med mig min långa erfarenhet inom exempelvis teambuilding, gruppdynamik, sunt ledarskap och motivation för att nå långsiktiga mål. Det handlar mycket om att förändringar är tuffa, men att det alltid finns möjligheter.

 

Upplevelser i naturen
Carolina och hennes man Hasse välkomnar såväl företags- och kundgrupper som privatpersoner. De har byggt upp sin verksamhet utifrån naturens säsonger, med exempelvis hundspannsturer, guidade vandringar och även inre resor för att hitta sin egen harmoni. Men det är inte allt. Carolina är uppvuxen i en tulpanodlarfamilj. Hon tycker att Norrland är den perfekta platsen, tack vare frosten och klimatet, för en hållbar odling utan bekämpningsmedel. Därför driver paret även den nordligaste odlingen av tulpanlökar och anordnar årligen Tulpanfestivalen i Sollefteå.

 

Helt nya dörrar öppnades
Genom Almis nyhetsbrev fick Carolina upp ögonen för nätverket EEN (Enterprise Europe Network) där hon varit med på flera aktiviteter, bland annat Tourismmatch, en digital matchmaking som genomfördes i december 2020.

– Den gav tre roliga kontakter, varav två var i Bulgarien och en i London. En av

dem var en spansk coach. Vi klickade bra och hon har även varit på besök! Vi kommer att samarbeta med våra olika erfarenheter, med coaching digitalt och på plats i Backsjön.

Under en annan digital matchmaking-mässa arrangerad av EEN i Slovenien – med fokus på innovation och digitalisering av resebranschen – träffade Carolina en österrikisk journalist som gör resereportage. Även hon reste till Backsjön för få uppleva platsen själv.

– Hon blev helt tagen av området och har nu samlat massor av material och redan skrivit reportage för ett magasin med 800 000 läsare. Det blir toppen när det kommer ut i höst inför vintersäsongen.

Överraskande lätt
Kontakterna som förmedlats via EEN har också lett till ett samarbete med en yrkeshögskola i Slovenien, College of hospitality and wellness. Det planeras nu för både digitala föreläsningar om wellness i naturen och att ta emot studenter på Farm Backsjön. Carolina konstaterar att  de digitala affärsmötena via EENs matchmaking aktiviteter gett både nya idéer och kontakter som hon aldrig skulle ha tänkt på innan.

 

– När EEN på Almi i Jämtland kontaktade mig och tipsade om de här aktiviteterna öppnades helt nya dörrar. Det kom som en överraskning att det var så lätt att hitta spännande samarbeten.

Farm backsjön.png

Farm Backsjön

Carolina Visser är holländaren som flyttade till Sverige för 15 år sedan. Efter en framgångsrik karriär som processledare inom olika branscher runt om i världen, valde hon att lämna det hektiska livet. Helt spontant köpte hon ett hus i skogarna utanför Sollefteå. Här driver hon Farm Backsjön med livsstilscoachning och upplevelseaktiviteter.

Tack vare sitt starka driv och sina innovativa idéer har hon skapat en verksamhet som satt Backsjön på världskartan, inte minst när det gäller wellness.

HorseMetro - en digital plattform för hästälskare
Almi EEN Mitt

Devgarden är ett Startup-företag i Sundsvall som utvecklat den digitala plattformen HorseMetro. Syftet med  plattformen är att samla hästintresserade, varu- och tjänsteleverantörer inom hästsporten oavsett inriktning på ett och samma ställe för att underlätta social och affärsmässigt nätverkande lokalt som internationellt.  

Sandra Dahlberg, grundare av företaget, förklarar att plattformen är en kombination av Facebook med bloggmöjligheter, Pintrest, MSN News och Blocket där man förutom en social del, kan köpa och sälja allt från hästar, begagnade ridbyxor, nya bilar, andelshästar, eller olika former av hästrelaterade tjänster men även på ett enkelt sätt kan titta på tillgängliga avelshingstar för semin från hela världen. 

Devgardens målsättning är att föra hästsportens olika grenar närmare varandra och  i teamet  bygga en förstklassig användarupplevelse och vara den naturliga samlingsplatsen för alla hästintresserade i hela världen.  

För att uppnå denna målsättning har HorseMetro byggt upp flertalet samarbetspartners och ambassadörer, en av dessa samarbetspartners är Enterprise Europe Network (EEN) i Västernorrland.  Med hjälp av EENs rådgivningstjänster har företaget fått möjligheten att  hitta rätt bland företagen på internationell marknad men även att få hjälp att hitta information samt kontakter i Europa. ”EEN är verkligen ett bra nätverk där länder går ihop och hjälper varandra. Vi har haft stor nytta av nätverket, bl.a i vår sökning av kontaktpersoner men även fått hjälp med att formulera oss så att våra frågor fått tillräckligt stor spridning.” säger Sandra Dahlberg.

horsemetro.jpg

Horse Metro

 
Grace of Sweden - unika dopkläder med highend design
Almi EEN Mitt Rådgivning

A Swedish online company aims to fill a gap in the market of modern christening gown and accessories. Tina Olofsson, the creator of ‘Grace of Sweden’, was eager to expand beyond her country’s borders when she contacted the largest support network for small and medium-sized enterprises, the Enterprise Europe Network (EEN). Tina  Olofsson  saw  a  niche  in  the  market  when  looking  for  a  suitable  christening outfit for her daughter. In 2012 she started Grace of Sweden out of a desire to create an exclusive and modern collection of christening clothes and accessories. Having a background in design and creating innovative clothing for fashion labels, Tina wanted to bring something new and fresh on the market.  ‘People usually think of christening attire as dated and boring, but many of today’s parents want their child’s individuality expressed in their outfits. Most of our products are therefore customised and meet this need,’ she said.

Finding reliable partners

From the outset, however, the company had difficulties finding good manufac-turers and wholesalers that could cope with fine sewing and work with fabrics like satin, silk and lace. ‘This lack for reliable partners caused the business to basically stand still for 2 years,’ said Tina. But when Tina Olofsson found out about the Enterprise Europe Network through a company she was designing for at the time, she saw an opportunity.

‘I noticed that my client benefited quickly from the Network, so I asked them if I could also get in touch.’ The first meeting took place with Terese Nordquist, Business Advisor and Project Manager for Enterprise Europe Network in Almi Företagspartner Mitt AB in Sweden.  

Terese believed without hesitation in the company and its products and things began progressing ‘almost immediately’.  We began by creating 2 profiles in the Network database - the first for a fabric supplier and the second for a manufacturer. We soon found a supplier in Lithuania, and 2 manufacturers in Turkey. We also helped the company register their trademark at the EU-level and provided advice on their e-commerce strategy and how to best access finance,’ said Terese. The support from the Network played a crucial role in Grace of Sweden’s success, allowing it to grow and focus on product development, while at the same time producing garments. ‘We have also had many advisory support meetings, and Tina uses me as a sounding board when making decisions,’ added Terese.

Strong and stable

With reliable suppliers and manufacturers in place, Grace of Sweden started experiencing  stability and growth for the first time. ‘We could really start working and going to the market. I was now confident that we could deliver our collections ahead of time,’ said Tina. As well as helping Tina Olofsson meet new manufacturers and suppliers, the Network promoted Grace of Sweden at events and in meetings across the EU.  And thanks to the Enterprise Europe Network, the company has expanded beyond Sweden and its major markets are now the Nordics and the United  Kingdom. However, being an online  business, Tina regularly receives orders from as far afield as China and South America.  Crucially, the company’s  turnover has risen on average by 30 % each  year, since working with the Network.

 

‘This has made a huge difference, and I will soon be looking for some additional staff,’ concluded Tina. Her plans for the future include setting up a sister company that will focus on providing customised formal attire for children attending all kinds of special events.

dopklanning-tradition-natur.jpg

Grace of Sweden